TRENČIANSKE OSVETOVÉ STREDISKO V TRENČÍNE

Pozvánka na 3-dňový divadelný workshop

Pozvánka na 3-dňový divadelný workshop

Trenčianske osvetové stredisko v Trenčíne v zriaďovateľskej pôsobnosti Trenčianskeho samosprávneho kraja s podporou Fondu na podporu umenia pripravuje v dňoch 18. – 20. 9. 2020 (piatok – nedeľa) 3-dňový divadelný workshop s profesionálnymi lektormi.

Divadelná dielňa 2020 je jedinečnou príležitosťou na získanie nových poznatkov a zručností amatérskych divadelníkov z Trenčianskeho kraja a záujemcov o divadelné dianie.

Cieľom je podpora amatérskej divadelnej tvorby v trenčianskom regióne a systematické vzdelávanie v kontexte danej problematiky.

Dôležitou projektovou aktivitou sú workshopy a diskusie s profesionálnymi lektormi zamerané na vedenie k pochopeniu základných tvorivých princípov divadla.

Divadelná dielňa 2020 je určená amatérskym divadelným tvorcom, študentom stredných škôl, ktorí si podávajú prihlášky na štúdium na vysokých umeleckých školách, záujemcom o divadlo, ako aj vedúcim ochotníckych divadelných súborov.

     

DIVADELNÁ DIELŇA 2020

Propozície

   

Realizátor a organizátor podujatia: Trenčianske osvetové stredisko v Trenčíne

Hlavný partner podujatia: Fond na podporu umenia

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Spoluorganizátor: Mestské kultúrne stredisko v Novom Meste nad Váhom

Termín konania: 18. – 20. 9. 2020

Miesto konania: Mestské kultúrne stredisko v Novom Meste nad Váhom

     

Odborní lektori dielne:

dramaturgička, dramatička, režisérka Mgr. art. Katarína Mišíková Hitzingerová, ArtD.  herec Mgr. art. Filip Jekkel.

 

Katarína Mišíková Hitzingerová

Názov workshopu: Ako dám dramatickej postave javiskovú dušu?

Workshop je zameraný na analýzu dramatickej postavy v jednotlivých typoch hrách, prípravu pred hereckou kreáciou, ako sa vyhýbať hereckým šablónam pri tvorbe postavy, prečo moja postava koná tak ako koná, aká je jej vnútorná a vonkajšia charakteristika, akými špecifikami ju odlíšim od ostatných postáv, čo chcem svojou postavou povedať, ako ponúknem režisérovi svoju predstavu o postave.

Výsledkom workshopu bude základná príprava analýzy postavy pre herca, ktorá je všeobecne platná pri každom naštudovaní dramatickej postavy. Účastníci si môžu priniesť svoje vlastné texty, ale aj nemusia, prípadne rozpracovanú hru, v ktorej hrajú postavu, prípadne chcú režírovať. Počas dvoch dní sa účastníci pomocou tvorivých cvičení na konkrétnych dramatických textoch budú venovať základným otázkam v troch okruhoch:

Kto je moja postava:

- vnútorná a vonkajšia charakteristika postavy

- nerozumiem svojej postave

- ísť s vlastnou dušou na trh

- prečo moja postava koná tak ako koná?

- kedy moja postava cíti?

- je minulosť postavy dôležitá?

- upravím si svoje repliky, môžem?

- škrtnem si monológ a poviem ho inak, môžem?

Ja, moje druhá ja, teda postava

- kto, kedy, kde, prečo, čo a ako

- dramatické situácie vedia byť naozaj dramatické

- jazyk mojej postavy – smiem nadávať alebo sa verše repujú?

- konflikt, konflikt a zase len konflikt

- tragický hrdina, to je ten, čo na konci umrie?

- komický hrdina, to je ten, čo nikdy neumrie?

- autorské poznámky

- klišé mojej postavy

- vzťahy mojej postavy

- čo chcem svojou postavou povedať

- ja budem v tejto postave iná/ý ako v tej druhej

- pekné na papieri, ťažké na javisku – prečo?

- môžem prepadnúť svojej postave ako Heath Ledger?

Sólista alebo kolektívny hráč?

- najväčšia odmena pre herca – „uveril som ti“

- megalománia v transformácii dramatickej postavy na javiskovú

- chcem hrať detské dramatické postavy – mám sa stať dieťaťom?

- moja postava je teenager – mám si dať do nosa pearcing?

- moja postava má krízu stredného veku – mám si pestovať depresie?

- moja postava je seniorom/seniorkou – mám začať zabúdať?

    

Mgr. art. Katarína Mišíková Hitzingerová, ArtD. – študovala na Akadémii umení v Banskej Bystrici divadelnú vedu, filmovú dramaturgiu a scenáristiku, filmovú dokumentárnu tvorbu. Po magisterskom štúdiu odcestovala  do Ameriky, kde v meste Lake George pracovala ako asistentka v divadle Lake George Dinner Theatre a učila na Univerzite Adirondack Community College v Queensbury. Počas jej pôsobenia divadlo v Glenn Falls inscenovalo hru "I forgot" (Zabudla som). Po opätovnom príchode začala vyučovať a pracovať ako prodekanka na Fakulte dramatických umení AU, pracovať na svojom doktoráte na v Ústave divadla a filmu a na VŠMU v Bratislave. Počas štúdia sa venovala detskému divadlu ako porotkyňa v rôznych prehliadkach, divadelnej réžii, dramaturgii, rozhlasu. Jej dramatické hry boli inscenované okrem Slovenska v Srbsku, Maďarsku a USA. Je laureátkou mnohých literárnych a divadelných súťaží. Od septembra 2015 učí na Konzervatóriu J. L. Bellu v Banskej Bystrici, do roku 2017 pôsobila v Základnej umeleckej škole v Hriňovej a od roku 2015 pôsobí ako asistentka riaditeľky v Galérii Jána Kulicha vo Zvolenskej Slatine. V Srbsku (vo Vojvodine v Pivnici) založila v roku 2010 medzinárodný seminár tvorivého dramatického písania „Píšeš? Píšem!“, ktorý podporuje literárnu tvorbu dolnozemských Slovákov. Účelom projektu je priame vzdelávanie súčasných divadelných umelcov, od zrodu textu cez ožívanie diela až po jeho prezentáciu pred publikom.(https://www.facebook.com/PisesPisemOkrem pedagogickej činnosti sa venuje písaniu dramatických textov, dramaturgii, réžii na Slovensku a v zahraničí, publikovaní článkov v rôznych periodikách a mnohej inej činnosti.

    

Filip Jekkel

Názov workshopu: Autenticita hereckého prejavu

Workshop je zameraný na kultivovanie pravdivého a autentického hereckého prejavu. Prevedie vás rôznymi uvoľňovacími, dychovými, pohybovými a rečovými cvičeniami, ktoré sú základným predpokladom pre budovanie silnej telesnej aj mentálnej prítomnosti a zreteľného a zrozumiteľného prejavu. Súčasťou workshopu bude aj úvod do spôsobu hereckej tvorby v hereckej technike "practical aesthetics", ktorému sa Filip Jekkel venuje v rámci jeho doktorandského štúdia. Zameriava sa najmä na improvizáciu a prácu s partnerom – vnímanie partnera a pravdivé reagovanie na jeho impulzy.

   

Mgr. art. Filip Jekkel  – absolvent herectva na Akadémii umení v Banskej Bystrici, kde aj momentálne pôsobí ako doktorand a asistent hereckej tvorby spoločne s Františkom Výrostkom a Tomášom Mischurom. V rámci štúdia sa venuje najmä hereckej technike "practical aesthetics", ktorá pochádza z USA a je zameraná na autentický život herca na javisku. Počas štúdia sa zúčastnil semestrálneho študijného pobytu v rámci programu Erasmus na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza vo Varšave a na stáži v Divadle Continuo v Českej republike. Pôsobí ako herec na voľnej nohe a účinkuje vo viacerých divadelných projektoch a inštitúciách v Čechách a na Slovensku – Štátna opera v Banskej Bystrici, Štúdio 12 v Bratislave, o. z., Divadelné centrum, o. z., per ART a v súčasnosti skúša už tretiu inscenáciu s Divadlom Pôtoň v koprodukcii s Horáckym divadlom v Jihlave. Je spoludržiteľom ocenenia Dosky 2018 za najlepšiu inscenáciu sezóny – Americký cisár (Divadlo Pôtoň v koprodukcii so Štúdiom 12 BA).

    

Organizačný plán Divadelnej dielne 2020

1. deň: piatok

14.00 – 14.30 prezencia účastníkov

14.30 – 18.00 tvorivá dielňa K. Hitzingerovej

2. deň: sobota

10.00 – 13.00 tvorivá dielňa K. Hitzingerovej

13.00 – 14.30 obedná prestávka

14.30 – 18.00 tvorivá dielňa F. Jekkela

3. deň: nedeľa

10.00 – 14.00 tvorivá dielňa F. Jekkela

14.00 slávnostné ukončenie Divadelnej dielne 2020

  

Účasť je podmienená zaslaním prihlášky do 14. augusta 2020.

Dielňa je určená všetkým záujemcom o divadlo, ktorí dosiahli vek 15 rokov.

   

Finančné a organizačné zabezpečenie dielne:

1. Podujatie je finančne zabezpečená zo zdrojov: FPU a TNOS v Trenčíne.

2. Organizátor účastníkom podujatia garantuje:

- hracie priestory, priestor pre diskusie, personálne zabezpečenie pre kvalitný priebeh podujatia

- zabezpečenie odborných lektorov pre tvorivú dielňu

- stravu

     

Kontakt:

Mgr. art. Zuzana Budiská, ArtD.

e-mail: zuzana.budinska@tnos.sk

Tel: 032/65 55 325

www.tnos.sk